Zajęcia terapeutyczne TUSZajęcia terapeutyczne Terapia ręki
Terapia ręki to działania mające na celu poprawienie funkcjonowania dziecka w życiu codziennym oraz w
czynnościach samoobsługowych poprzez usprawnienie motoryki małej, precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz
przez dostarczanie wrażeń czuciowych. Terapia ręki skierowana jest zarówno do dzieci z zaburzeniami rozwoju, jak
i dzieci w normie intelektualnej, mających specyficzne trudności w uczeniu się.
Terapia ręki ma na celu:
- poprawienie motoryki małej/dużej,
- doskonalenie postawy ciała w tym, postawy ciała przy stole,
- doskonalenie stabilizacji posturalnej,
- usprawnienie percepcji czuciowej powierzchni głębokiej,
- usprawnianie percepcji wzrokowej, w celu doskonalenia koordynacji oko-ręka,
- doskonalenie koordynacji lateralizacji, koordynacji bilateralnej,
- usprawnianie umiejętności manipulowania,
- korekcja i doskonalenie chwytu pisarskiego, grafomotoryki.
Terapia skierowana jest do dzieci, które:
- wykazują niechęć do podejmowania czynności manualnych, korzystania z materiałów plastycznych:
malowanie farbami, masy plastyczne, klejenie,
- problem z czynnościami samoobsługi w codziennych działaniach jak ubieranie się, zapinanie guzików,
wiązanie butów itp.,
- unikanie dotykania niektórych faktur, dotykania niektórych przedmiotów,
- zbyt wolne lub zbyt szybkie działanie a w efekcie niezgrabność ruchów,
- czynności są wykonywane niedokładnie,
- nietypowe zachowania, które są próbą dostymulowania dłoni, zapewnienie sobie doznań
proprioceptywnych (np. kładzenie sobie ciężkich przedmiotów na ręce, wbijanie w nie paznokci,
przedmiotów,
- nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, nietypowe ułożenie ręki w trakcie trzymania ołówka, sztućców
itp.,
- nieprawidłowa siła oddziaływania narzędziem, np. dziecko przebija kolejne kartki długopisem.
Terapia TUS skierowana jest zarówno do dzieci z zaburzeniami rozwoju - autyzm (w tym zespół Aspergera) jak i
dzieci w normie intelektualnej, mającymi trudności z umiejętnościami warunkującymi efektywność regulacji
emocjonalnej i radzenia sobie w różnego rodzaju sytuacjach społecznych min:
- z percepcją społeczną: umiejętnością obserwacji innych, a także interpretowania ich zachowań – na
przykład ich przeżyć lub intencji, a także prawidłowej oceny sytuacji społecznych,
- wrażliwością społeczną ,
- empatią (zdolnością zrozumienia lub odczuwania tego, co przeżywa inna osoba, zdolnością do
postawienia się w pozycji innej osoby),
- znajomością ogólnie przyjętych reguł społecznych i umiejętnością odpowiedniego zachowania się w
sytuacjach społecznych (np. zachowanie pewnej powściągliwości w kontaktach z obcymi osobami),
- z umiejętnością rozwiązywania konkretnych problemów interpersonalnych i sterowania sytuacjami
społecznymi (np. rozwiązywania konfliktów bez zachowań agresywnych),
- z umiejętnością warunkującą radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych i wymagających asertywności,
- z dobrą autoprezentacją i umiejętnością wpływania na innych,
- z umiejętnością komunikacyjną i kooperacyjną,