Oligofrenopedagog

Oligofrenopedagog

Zajęcia terapeutyczne TUS
Zajęcia terapeutyczne Terapia ręki

Terapia ręki to działania mające na celu poprawienie funkcjonowania dziecka w życiu codziennym oraz w czynnościach samoobsługowych poprzez usprawnienie motoryki małej, precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz przez dostarczanie wrażeń czuciowych. Terapia ręki skierowana jest zarówno do dzieci z zaburzeniami rozwoju, jak i dzieci w normie intelektualnej, mających specyficzne trudności w uczeniu się. Terapia ręki ma na celu:
  • poprawienie motoryki małej/dużej,
  • doskonalenie postawy ciała w tym, postawy ciała przy stole,
  • doskonalenie stabilizacji posturalnej, 
  • usprawnienie percepcji czuciowej powierzchni głębokiej,
  • usprawnianie percepcji wzrokowej, w celu doskonalenia koordynacji oko-ręka, 
  • doskonalenie koordynacji lateralizacji, koordynacji bilateralnej, 
  • usprawnianie umiejętności manipulowania, 
  • korekcja i doskonalenie chwytu pisarskiego, grafomotoryki. 

Terapia skierowana jest do dzieci, które: 
  • wykazują niechęć do podejmowania czynności manualnych, korzystania z materiałów plastycznych: malowanie farbami, masy plastyczne, klejenie,
  • problem z czynnościami samoobsługi w codziennych działaniach jak ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie butów itp.,
  • unikanie dotykania niektórych faktur, dotykania niektórych przedmiotów,
  • zbyt wolne lub zbyt szybkie działanie a w efekcie niezgrabność ruchów,
  • czynności są wykonywane niedokładnie, 
  • nietypowe zachowania, które są próbą dostymulowania dłoni, zapewnienie sobie doznań proprioceptywnych (np. kładzenie sobie ciężkich przedmiotów na ręce, wbijanie w nie paznokci, przedmiotów,
  • nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, nietypowe ułożenie ręki w trakcie trzymania ołówka, sztućców itp.,
  • nieprawidłowa siła oddziaływania narzędziem, np. dziecko przebija kolejne kartki długopisem. 

Terapia TUS skierowana jest zarówno do dzieci z zaburzeniami rozwoju - autyzm (w tym zespół Aspergera) jak i dzieci w normie intelektualnej, mającymi trudności z umiejętnościami warunkującymi efektywność regulacji emocjonalnej i radzenia sobie w różnego rodzaju sytuacjach społecznych min:
  • z percepcją społeczną: umiejętnością obserwacji innych, a także interpretowania ich zachowań – na przykład ich przeżyć lub intencji, a także prawidłowej oceny sytuacji społecznych, 
  • wrażliwością społeczną , 
  • empatią (zdolnością zrozumienia lub odczuwania tego, co przeżywa inna osoba, zdolnością do postawienia się w pozycji innej osoby), 
  • znajomością ogólnie przyjętych reguł społecznych i umiejętnością odpowiedniego zachowania się w sytuacjach społecznych (np. zachowanie pewnej powściągliwości w kontaktach z obcymi osobami),
  • z umiejętnością rozwiązywania konkretnych problemów interpersonalnych i sterowania sytuacjami społecznymi (np. rozwiązywania konfliktów bez zachowań agresywnych),
  • z umiejętnością warunkującą radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych i wymagających asertywności,
  • z dobrą autoprezentacją i umiejętnością wpływania na innych, 
  • z umiejętnością komunikacyjną i kooperacyjną,
Copyright ©2022 Rhplus.com.pl, Wszelkie Prawa Zastrzeżone